Fogágybetegségről

Home / Fogágybetegségről

Parodontológia

A parodoncium (fogágy) betegségeivel és kezelésével foglalkozó önálló szakterület a fogászaton belül. A parodontológia kezelési lehetőséget biztosít az egyszerű ínygyulladás megoldásától a tartószövetek sorvadása miatt mozgathatóvá váló reménytelen fogak megtartásáig.

Az ínygyulladás (gingivitis) és a fogágygyulladás legfőbb oka a dentális plakk (lepedék), amihez több egyéb külső és belső (szervezeti) rizikótényező társulhat. A parodontológus feladata elsősorban a gyulladás és ezzel együtt a további visszahúzódás megszüntetése és az elpusztult parodontális szövetek korrekciója illetve a regenerációjának elősegítése.

Fogínysorvadás, fogágybetegség mint népbetegség

A fogágybetegség (parodontitis) köznyelven fogínysorvadás több embert érint manapság, mint gondolnánk. Hazánkban mondhatni népbetegség. A lakosság közel 70%-ánál mutatható ki a fogínysorvadás valamely stádiuma. Kialakulása általában teljesen fájdalommentes, pont ezért veszélyes. Eleinte nehezen észlelhető, később azonban komoly következményekkel jár. Fontos tudni, hogy a kezeletlen fogágybetegség sajnos a fogak elvesztéséhez vezet.

A fogágybetegség kialakulása

A nem megfelelő fogmosási technika vagy a fogmosás részleges vagy teljes hiánya, illetve a plakk (lepedék) eltávolítását megnehezítő nem megfelelően kialakított (elálló) tömés- és koronaszélek okozhatják Ha nem megfelelően tisztítjuk a fogakat, különös tekintettel az íny felé eső területekre, akkor az íny és a fog közötti sekély résben a kórokozók tartósan megtelepednek és elszaporodnak. Ennek következtében ínygyulladás alakul ki, majd az arra fogékonyaknál a gyulladás a mélyebben fekvő, íny alatt elhelyezkedő szövetekre is ráterjed. Ez a gyulladás károsítja a kollagénrostokat, és a csont felszívódásához vezet. A csont felszívódása következtében a foggyökér és az íny között ún. tasak alakulhat ki, amelyet a fogorvos speciális szondával (tompa végű vizsgálóeszköz) diagnosztizál. A kialakult tasak tele van baktériumokkal, melyek visszafordíthatatlanul elpusztítják a fogat tartó szöveteket. A betegség előrehaladtával egyre mélyebbé válnak ezek a kialakult tasakok, ezért egyre kevésbé lehetséges a tisztításuk. Ezáltal egyre agresszívebb baktériumok szaporodnak el az íny alatti oxigénhiányos környezetben. Ennek következtében a tartószövetek előrehaladott pusztulása következik be, mely a fogak meglazulásához és végül elvesztéséhez vezet bizonyos idő eltelte után. A betegség kevésbé ismert következménye a fogak elvándorlása, ami a gyulladás miatt meggyengült csont miatt  következik be.

A fogágybetegség tünetei

A fogínygyulladás következtében az íny vörös és duzzadt, felszíne fénylő, valamint igen gyakori az ínyvérzés, amely általában fogmosáskor észlelhető, de spontán is előfordul. Az íny puhább tapintású, mint általában, de jellemzően nem érzékeny. A fogíny duzzanata időnként extrém méretet is ölthet, akár el is takarhatja a fogak egy részét. A fogínygyulladás során egyre kellemetlenebb lehelet alakul ki, amelyet a bakteriális fertőzés okoz. Ez intő jel, amelyre érdemes odafigyelni, tehát, ha valaki a rendszeres fogápolása ellenére is kellemetlennek érzi a leheletét, feltétlenül keresse fel fogorvosát. Amennyiben fogak közötti rések megnyílnak, a fogak vándorolnak, az ínyről a gyulladás már a tartószerkezetre, a csontra is átterjedt, ilyenkor a fogak és az íny között mély tasakok alakulnak ki, melyek tele vannak speciális, gramm negatív baktériummal, amelyek a csontot direkt úton is pusztítják, de a vérkeringésen keresztül toxinokat juttatnak a szervezet egészébe.

A fogágybetegség az egész szervezetre hat

Ez a krónikus gyulladás gócbetegség forrásaként szerepelhet, ízületi gyulladást, hajhullást, bőrgyógyászati panaszokat okozhat. Bizonyos esetekben koraszülést, szív és érrendszeri problémákat idézhet elő. A cukorbetegséget súlyosbítja, illetve a kezelését megnehezíti, ha a fogágy gyulladt, tehát a fogágybetegség kezelése a diabétesz kezelését is nagyban megkönnyíti.

Parodontológus szakorvos

Amennyiben már kialakult Önnél a fogágybetegség, amit akár otthon érzékel, akár kollégáink diagnosztizálják, akkor a lehető legrövidebb időn belül el kell látogatnia a parodontológus szakorvosunkhoz, Dr. Cseke Ágneshez. A csontpusztulás sok esetben már vissza nem fordítható, de bizonyos esetekben műtéti kezelésekkel ez is lehetséges. A fogágybetegség kezelése ezek ellenére feltétlenül javasolt, hiszen hatására gyulladásmentes állapot érhető el, hiányában viszont az érintett fogak belátható időn belül elvesztésre kerülnek.

Súlyosbító tényezők

Számos súlyosbító tényező létezik, melyek figyelembevételére van szükség a fogágybetegségek kezelése során. Ezek gátolják a gyógyulást és/vagy segítenek az újbóli kialakulás során.

Rossz szájhigiéné

• Nem megfelelő technikával, gyakorisággal, eszközökkel végzett szájápolás szerepe
  • Ajánlott a napi háromszori fogmosás minimum 3 percig. Illetve minimum napi egyszeri fogköztisztítás fogköztisztító kefével és/vagy fogselyemmel.

Dohányzás

• A dohányzás gátolja az immunrendszer védekezését
  • A dohányfüstben levő káros anyagok mint a nikotin és a kátrány csökkenti az íny vérkeringését, kirakódik a fog cement rétegére, károsítja a sebgyógyulást.
  • A dohányzás fokozza a fogkőképződést

Örökletes tényezők

• Csökkent immunrendszeri védekezés
  • A szájüreg családi környezet által kialakított összetétele
  • A szó szoros értelmében nem örökletes tényező, de fontos tudni, hogy szájunk baktérium összetételére a családi környezet befolyással van. Az újszülöttek steril szájüreggel születnek, majd a közvetlen környezetükből bejutó mikroorganizmusok alakítják ki végleges szájflórájukat. Ilyen módon a szülői nyállal történő bármilyen érintkezés, mely sokszor elkerülhetetlen (pl. közös evőeszközök használata kisgyerekkorban) a fogágybetegséget okozó agresszív baktériumok továbbadását eredményezheti.

Hormonális változások

• Serdülőkor és terhesség alatt fokozódhatnak a gyulladásos tünetek

Általános szervezeti tényezők

• Cukorbetegség, immunhiányos állapotok súlyosbító szerepe